Amenaces

La creixent demanda mundial de peix ha fet que es disparin les formes d’explotació abusives amb la biodiversitat i el medi marí, i no es tenen en compte els impactes sobre els ecosistemes i sobre les comunitats locals que depenen d’aquests recursos. La sobreexplotació pesquera afecta més del 90% de les poblacions de peixos estudiades de la mar Mediterrani i al 40% de les estudiades en aigües europees de l’Atlàntic. Segons dades de Greenpeace el 63% de les poblacions mundials de peixos es consideren sobreexplotades.

La contaminació dels rius, llacs i mars a causa dels abocaments industrials, pluja àcida i químics agrícoles, pot reduir la taxa de supervivència dels organismes aquàtics, contaminar el peix i els crustacis, i crear problemes per a la salut humana.

https://pixabay.com/es/

El transport marítim (embarcament) mobilitza més del 84% del comerç mundial.

Es calcula que els 20 vaixells més grans del món aboquen més sofre en l’atmòsfera que els milers de milions de cotxes del planeta. Cada dia, 5.000 tones de residus tòxics s’aboquen a la mar i destrueixen la fauna i flora. D’altra banda, un terç de les balenes i dofins pateixen danys irreversibles d’audició com a conseqüència directa de la contaminació acústica dels vaixells.

El transport marítim s’ha convertit en el mitjà més eficient per transportar mercaderies: hi ha 60.000 embarcacions que naveguen constantment les rutes de navegació del món i subministren béns a 7 mil milions d’éssers humans.

L’ONG Transport & Environment ha dit, “el combustible marí és 2.700 vegades més contaminant que el dièsel de les carreteres i aquest últim paga anualment 35 mil milions d’euros en impostos a Europa, mentre que els vaixells utilitzen combustible lliure d’impostos. “

Espanya, Itàlia i Grècia, seguides de prop per França i Noruega, són els països europeus més exposats a la contaminació generada pels creuers

buque de carga en el puerto en asia, - barco mercaderia fotografías e imágenes de stock
https://pixabay.com/es/
  • Cada any 8.000.000 de tones de plàstic acaben a l’oceà, el que vol dir que cada minut un camió ple d’escombraries s’aboca al mar.
  • Els animals marins corren el risc d’enredar-se amb els plàstics que suren al mar o els ingereixen perquè els confonen amb peixos petits, com en el cas dels taps d’ampolles.
  • Un altre nombre igual d’impactant indica que gairebé 270.000 tones de plàstic suren en els oceans i que el 90% d’aquests residus és més petit que un gra d’arròs.
  • D’acord amb les estadístiques de l’ONU, el món produeix aproximadament 300 milions de tones (40 quilos per persona) de residus plàstics cada any i actualment només el 14% es recull pel reciclatge.

L’ONU va advertir que si no es prenen mesures, hi ha un elevat risc de deteriorament dels ecosistemes marins i, per tant, de la biodiversitat marina.

“El món segueix sense trobar l’equilibri entre la producció de recursos i la conservació de l’medi ambient.”, va explicar Daniel Rolleri, director de l’Associació Ambient Europeu.

A més de la contaminació dels residus que llencen els vaixells i que els humans dipositem a les platges, les bosses, taps i fibres de roba sintètica i altres milers de productes plàstics arriben als oceans mitjançant les clavegueres i els residus urbans, fet que posa en perill a gairebé 700 espècies marines, segons diuen els experts. En alguns casos els danys són visibles: animals escanyats per xarxes de pesca abandonades o pels cèrcols que uneixen els packs de les llaunes de beguda. En molts altres casos els danys són invisibles.